söndag 25 mars 2012

Att orientera sig i det digitala landskapet: söka, hitta och värdera.

I kursavsnittet Källkritik och söktjänster har jag gått igenom webbsidan Kolla källan, arbetat med Del 1 Metoden- sök och värdera som en journalist, samt läst Stefan Pålssons artikel Nya villkor för källkritiken.

I Kolla källan hittade jag en mängd källkritiska tips och tankar inom olika ämnen som naturvetenskap, historia, svenska, matematik, psykologi, kartor och digitala medier. Där fanns också intressanta artiklar om källkritik. I en av dessa artiklar Nya villkor för källkritiken får vi information om projektet EXAKT (Expertis, auktoritet och kontroll på Internet) där pedagogikforskare undersöker vad den pågående medieutvecklingen innebär för lärandets villkor i och utanför skolan. Materialet om den journalistiska metoden ger oss en inblick i journalisternas arbete och det förklaras hur modellen kan tillämpas i gymnasieskolan när det blir dags att skriva projektarbete.

Men vad är det som är gemensamt i allt material?
Vad har jag lärt mig av detta?


Området källkritik är sammanflätat med skolans uppdrag att förbereda eleverna för att leva och verka i samhället. Eleverna ”ska kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt” och därför är ”det nödvändigt att de utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ”(Lp 2011, s 9).

Att hitta, avgränsa och värdera relevant information är en komplex process i dagens medielandskap och det krävs en djupare förståelse för hur olika medier fungerar, skriver Stefan Pålsson. Förmågan att sålla i informationsflödet kräver tid kunskap och erfarenhet men eleven saknar ofta grundläggande kunskaper och perspektiv för att kunna leta effektivt, fortsätter han. Eleverna behöver handledning för att orientera sig och detta ställer stora krav på såväl lärare som skolbibliotekarier. Detta förutsätter dock att dessa har de kunskaper och det förhållningssätt som krävs, samt att de ständigt följer med i medieutvecklingen, påpekar Pålsson.

Jag är helt övertygad att vi också behöver tänka på hur vi organiserar undervisningen. Om vi ska kunna uppfylla de krav som informationssamhället ställer på oss pedagoger, måste vi börja samarbeta mer och jobba ämnesövergripande. Vi behöver gå ifrån den ämnessnuttifiering av kunskap som nu råder i skolan. Våra elever ser inte meningen med att lära sig fragmenten av en verklighet som omfamnar dem och som är många gånger svårt att tolka och första.

Vad tycker du?


Image of the Day - NASA

Cygnus Loop Nebula

03/26/2012 12:00 AM EDT

Cygnus Loop nebula

Filigree and Shadow

Wispy tendrils of hot dust and gas glow brightly in this ultraviolet image of the Cygnus Loop Nebula, taken by NASA’s Galaxy Evolution Explorer. The Cygnus Loop extends more than three times the size of the full moon in the night sky, and is tucked next to one of the 'swan’s wings' in the constellation of Cygnus.The filaments of gas and dust visible here in ultraviolet light were heated by the shockwave from the supernova, which is still spreading outward from the original explosion. The original supernova would have been bright enough to be seen clearly from Earth with the naked eye.

Image Credit: NASA/JPL-Caltech

På återseende!

2 kommentarer:

  1. Tror du har helt rätt i att det är med ämnesövergripande angreppssätt som vi kan nå framgång när det gäller de här frågorna. Har just läst en intressant artikel av läraren och filansskribenten Daniel Sandin i tidskriften Datorn i Utbildningen (2/2012). Han skriver just om hur viktigt det är att hitta ämnesövergripande samarbeten som sträcker sig över hela skoltiden, från ettan till gymnasiet. Vi lever i en tid av information overload, det handlar inte om att hitta information, utan om att hitta rätt information.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror jättemycket på ämnesövergripande arbete. Det kan spara tid med gemensamma planeringar, det kan ge eleverna en helhetsbild av verkligheten och skapa sammanhang. Det kan hjälpa oss att fokusera på värdefull kunskap – en blandning av språk, humaniora, konst och vetenskap- i en tid när information inte är någon bristvara. Det kan skapa möten mellan oss lärare med olika sorts kunskaper för att på så sätt berika varandra. Det kan också vara ett smidigt sätt att släppa på den rädsla som många av oss känner för att öppna våra klassrum och frigöra oss från prestigebördan. Vidare kan det hjälpa oss att tillsammans hitta bättre redskap för att utvärdera kunskap. Och inte minst skulle vi föregå med gott exempel och visa våra elever att vi kan samarbeta för deras bästa. Kan ni komma på några nackdelar med att jobba ämnesövergripande?

    SvaraRadera