fredag 23 mars 2012

Vivisimo och "döda länkar" i det digitala universumet

Steg för steg har jag blivit ledd in det oändliga digitala universumet full av länkar som leder vidare till andra länkar, i mitt sökande efter korrekt information. Materialet om informationssökning skapat av KTH:s bibliotek har guidad mig genom sökprocessens grunder och jag har fäst blicken på de olika termer som kommer att vara en del av min begreppssfär: InternetIP-nummer, intranät, webbläsare (Internet Explorer, Mozila Firefox, Google Chrome, Opera, Safari, etc.) eller protokoll och länkar, URL (Uniform Resource Locator), boolesk logik, trunkering, etc. På tal om termer, en av länkarna i KTHs material tog mig in på datatermgruppens webbplats där jag hittade rekommendationer om hur aktuella datatermer bör hanteras på svenska. Allt handlar om språk, allt handlar om begrepp.

Vidare lärde jag mig att sökverktygen kan indelas i olika kategorier: söktjänster/sökmotorer, metasöktjänster, länksamlingar och portaler. Några av de blå länkarna ledde mig in i metasöktjänsterna MetaCrawler och Vivisimo. Ja, Vivisimo, mycket, mycket levande! Vilket namn!


Men det handlar inte bara om liv i det digitala universumet, där finns också ”döda länkar” som leder till webbsidor som har försvunnit. Dessa länkar som vi en gång litade på har tagit med sig i graven den information som livnärde våra texter. Vad ska man göra då? Kan länkarna återupplivas?

Det handlar också om förnyelse. Sidorna uppdateras ofta och det är inte alls säkert att vi vid nästa webbesök hittar samma sida igen. Detta är något vi måste tänka på när vi söker på Internet. Därför är det viktigt att när vi refererar till webbmaterial skriva webbsidans ursprungliga uppsättningsdatum/senaste uppdateringsdatum, namnet på den organisation som sidan hör till samt datum då vi besökte sidan.

I mitt sökande och med hjälp av sökverktyget KTHB Primo hittade jag information om en av mina favoritförfattare, Marshal McLuhan, jag fick exakt 1000 träffar på olika språk. När jag använde extended search och sökte material på svenska fick jag bara tre träffar, tre böcker. Sedan sökte jag efter artiklar på svenska som publicerats under de senaste två åren och fick inga träffar alls. Jag gick vidare till meta search och då fick jag 236 träffar.

Till slut och när det gäller informationsökning vill jag rekommendera följande länkar:
Search Engine, LIBRIS (den nationella samkatalogen för de flesta offentliga forskningsbibliotek i Sverige) och SUNET (Swedish University Network) som binder samman de svenska universitetsnäten i Sverige. I Mölndals statsbiblioteks länkkatalog hittar man länkar i alla ämnen, sorterade som böckerna på biblioteket. 

Men en sista fråga: kommer de här länkarna att existera för evigt? 

Glow with Flow




NASA Image of the Day
Researchers at NASA's Langley Research Center in Hampton, Va., use all sorts of tools and techniques to learn more during the development of aircraft and spacecraft designs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar