lördag 17 mars 2012

Web 2.0: ett stellart spektrum

Efter att ha läst detta avsnitt kan jag inte mera än konstatera att Web 2. är ett stellart spektrum där olika stjärnor som twitters, bloggar, wikis, YouTube, Facebook, My space, Ning, etc. lyser med egen styrka och gör det möjligt att skapa, publicera och dela med sig material samt samarbeta med andra över Internet.  Det handlar inte bara om texter utan också om bilder, ljud, filmer, animationer och mycket mera. 

Jag kan skapa mitt eget material, publicera det och ta del av andras material. Som Michael Wesch påpekar i filmen The machine is Us/ing us, Web 2.0 länkar inte bara information, den länkar individer, skapar relationer, skapar möte med andra människor i olika delar av världen. Det är just där som styrkan ligger, och som gör att webben kommer att påverka dagens och framtidens lärande. Min dator har blivit ett medium för kommunikation med människor över hela världen, ett redskap för social interagerande utan gränser, i ett vitt spektrum utan rum och tid.

Att navigera bland alla dessa stjärnor har inte varit lätt. I min navigering har jag många gånger tappat kursen. Det har varit extremt mycket information att utforska, det har varit svårt att orientera mig och veta var jag befann mig i en komplicerad värld av sidor och länkar. Som digital vandrare undrar jag om jag kan välja att vara med eller ej. I så fall vad skulle hända om jag bestämde mig för att hålla mig borta från ett sådant bländande stellart spektrum?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar