måndag 9 april 2012

Via digitalis: från ARN till CDG

Min blogg handlar inte om tempelriddaren ARN och den episka berättelsen om krig och religion, kärlek och svek. Handlar inte heller om CDG, "a subsidiary of The Boeing Company who provides engineering solutions and software for aerospace and defense." Den handlar lite om aerospace, espacio aéreo, rymden och om den digitala galaxen i vilken vi alla svävar i. Den handlar om IATAs kod för flygplatserna Arlanda (ARN) och Charles de Gaulle (CDG) och det handlar framförallt om min resa. Förra veckan var jag i Paris och nu sitter jag här hemma och reflektera kring hur de digitala redskapen hjälpte mig att förflytta mig i den fysiska världen. 

Jag öppnade min dator, tog fram KLMs hemsida, och valde: från, till, utresa, returresa, resklass, antal passagerare. Sök. Fick flera alternativ, valde resedatum och pris. Fortsätt. Valde bland fem flyg för utresa och bland fyra för returresa. Fortsätt. Valde biljettvillkor, stannade vid info om fördelar med CO2 neutral resa: Bry dig om vår planet, Flyg CO2- neutral, Kompensera nu. CO2- kompensation kostade 60 kronor. Fortsätt. Jag gick igenom flera olika steg: sök, välj, din beställning, betala och bekräftelse. Några minuter senare dök min biljett upp på min hotmail. Voilà!

Några dagar senare var det dags för check in. På ARN behövde jag inte köa vid incheckningsdisken, gick direkt till automaten, knappade min biljettkod, valde sittplats och tre sekunder efter kom mitt boarding card. Passerade säkerhetskontrollen och 30 minuter senare satte jag på plats 33B. Bon voyage!

Framme på CDG var det dags att köpa tågbiljett till Paris. Jag stod framför une machine igen, den  bad mig att välja språk för instruktioner och jag gjorde den; knappade in all information maskinen ville ha och i gengäld spottade den ut min avlånga tågbiljett. Några minuter senare rullade jag mot Paris. Le machine hjälpte mig också att köpa biljetter till tunnelbanan och inträdesbiljett till Louvre. Senare på kvällen tog några vänner mig till La Comedia, en restaurang på Rue Monge. För att undvika l’ embouteillage, trafikstockning, tog de hjälp av sin GPS. Bonne chance!

På väg tillbaka till CDG och till Sverige, ett sms pep i min telefon: ”Please note: the departure gate för flight AF 2026 CDG ARN on 02/04 has been changed to F35. We wish you a pleasant flight. Air France."  C’est la vie! Fantastique!

Vilken värld vi lever i! Det låter ju fantastiskt, men är allt detta verkligen bara positivt? Vad tycker du?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar