torsdag 17 maj 2012

Källkritik i praktiken, att granska det man hittar

Allt vi gör på Internet börjar med att söka efter information. Vi använder sökmotorer som t.ex. Google, vi använder Youtube, Wikipedia och sociala medier som t.ex. Facebook, Bloggar och Twitter men:
  • Vad ska jag tänka på när jag söker information på Internet?
  • Hur värderar jag information jag hittar där?
  • Vilka olika källor kan jag hitta på Internet?
  • Varför är källkritik så viktigt i detta sammanhang?
I den tio minuter långa filmen Källkritik- att hitta korrekt information på Internet får du svar på dessa frågor. Filmen kan du använda som en utmärk introduktion till ett nytt arbetsområde när dina elever behöver använda Internet som informationskälla.
Ett par andra korta filmer som tar upp samma ämne är Källkritik i praktiken- i en grundskoleklass (ca.5min) av Skolverkets Kolla källan och Sök - att hitta rätt på information på Internet (ca. 8min) av Internetkunskap.

Det gäller att hela tiden påminna våra elever om vikten av att hålla sig kritisk till den information de samlar in och att referera till de källor de använder i sina arbeten.

Image of the Day Gallery  NASA

Opportunity's Traverse Map From Sol 2951
05/16/2012 12:00 AM EDT
Opportunity's traverse map from Sol 2951.
Image Credit: NASA/JPL/Cornell/University

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar