onsdag 6 juni 2012

Fusk och plagiat i skolan

Häromdagen upptäckte en av mina arbetskamrater att en elev som skrev ett prov fuskade. En fusklapp råkade ramla ner från stolen där eleven hade gömt den, eleven blev avslöjad. Att våga konfrontera en fuskande elev kräver civilkurage och styrka, det handlar i högsta grad om professionell etik. Jag har tänkt mycket på det eftersom i min kurs höll jag just på att arbeta med avsnittet fusk och plagiat. I det här avsnittet har jag läst flera artiklar om plagiering, lyssnat på Jude Carol, en internationell expert på området, samt också lyssnat på Göran Bexel, professor i etik. Och nu tänkte jag sammanfatta med egna ord det jag har lärt mig.

Fusk och plagiering har varit, är och kommer att vara ett problem på alla nivåer inom utbildning, och nu har det dessutom flyttats online. Våra elever använder Internet som informationskälla och några av dem kan inte motstå frestelsen att klippa och klistra för att få ihop en uppsats. Vi har att göra med en ”cut & paste online generation”. Men vad ska vi göra när vi misstänker fusk? Handlar det verkligen om fusk, vill eleven att jag ska tro att han/hon har skrivit texten själv, eller handlar om okunskap att hantera källor och citera texter? Har jag lärt mina elever hur man gör det?

En viktig sak att tänka på när vi vill motverka fusk och plagiat är att vi måste utforma examinationsuppgifterna på ett sådant sätt att det blir svårt att fuska. Dessutom är det oerhört viktigt att driva ett förebyggande arbete genom att diskutera med våra elever om detta ämne. Vi kan t.ex. ta upp frågor som:
Vad är plagiat?
Var går gränserna, vad är upphovsrätt?
Har eleverna en annan syn på vad plagiat är än vi lärare har?
Vilka konsekvenser blir det om man fuskar?
Handlar det enbart om att följa regler och lagar, eller handlar det också om etik och moral?
Hur använder man källor, hur skriver man referenser, hur citerar man?
Hur bearbetar man en text så det blir ”min egen text”?

En annan viktigt aspekt är att fokusera på processen och inte på slutprodukten. Att handleda eleverna medan de arbetar med sina texter, att ge eleverna möjlighet att lämna sina uppsatser för preliminär rättning och att få feedback, att inte bedöma och betygssätta direkt; det är processen som hjälper eleverna att lära och förstå, det är på vägen som de lär sig. Det är också bra att kräva att de argumenterar för det de skriver och uttrycker sina egna åsikter. För att konstatera om eleverna har förstått innehållet rekommenderas dessutom muntliga presentationer.

I detta avsnitt har jag också lärt mig att nuförtiden finns det en rad olika digitala verktyg som hjälper oss att upptäcka otillåten kopiering, t.ex. Urkund, Ephorus, Genuine Text och Turnitin. Genom att matcha en viss text med andra texter från Internet, databaser, publikationer, etc. kan dessa verktyg kontrollera textens originalitet. Om detta kommer jag att skriva i mitt nästa inlägg.

Till sist två frågor:
Vad gör du när du misstänker fusk hos en elev?
Tror du att jag har skrivit det här inlägget med egna ord? Och i så fall hur vet du det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar