fredag 7 september 2012

Från analogt till digitalt lärande, det är en fråga om efterfrågan


Behöver verkligen alla elever varsin dator?
Om min son inte har en dator kommer han då att hamna efter i skolarbetet?

Dessa frågor ställdes på föräldramötet i onsdags kväll och i mina tankar ekade frågorna medan jag till en hastighet av 110 km i timme körde norrut på väg hemåt. Samtidigt tog mina tankar mig tillbaka i tiden till senare delen av 70-talet och jag hamnade på en plats långt söderut. På den platsen och i den tiden när jag som ung student läste Kommunikationsvetenskap vid Universidad de Piura. Då diskuterade vi massmediernas roll i samhället och diskussionen handlade om tidningar, radio, television och film. Men det handlade också och precis som nu om "nödvändighet" av den nya teknologin.

"Perhaps the most obvious "closure" or psychic consequens of any new technology is just the demand for it. Nobody wants a motorcar till there are motorcars, and nobody is interested in TV until there are TV programs. This power of technology to create its own world of demand is not independent of technology being first an extension of our bodies and senses. ....Electric technology is directly related to our central nervous systems..."(McLuhan,1964)

Ja, all ny teknik har en förmåga att skapa sin egen efterfråga skriver Marshall McLuhan 1964 i sin bok Understanding Media:The Extensions of Man. McLuhan, den kanadensisk professor i litteratur som blev en central figur i den akademiska medieforskning på 60-talet, definierar medier som förlängningar eller utbyggnader av människans kropp. Med hans mest kända aforism "mediet är budskapet" menar han att det viktiga med medierna är inte deras innehåll utan deras teknologiska former och att det är dessa former som påverkar hur vi ser på världen och hur vi organiserar samhället. Och nu 48 år senare, nu när de interaktiva digitala medierna har redan inneburit stora förändringar i vart sätt att leva och i hela samhället -inom arbetsliv, politik, utbildning, kultur, etc- i riktning mot "den globala byn"; nu är det värd att reflektera och parafrasera honom:

"Nobody wants an iPhone till there are iPhones, nobody wants an iPad till there are iPads and nobody is interested in MacBooks until there are MacBooks."

Och McLuhan varnar oss : "Once we have surrendered our senses and nervous systems to the private manipulation of those who would try to benefit from taking a lease on our eyes and ears and nerves, we don't really have any rights left. Leasing our eyes and ears and nervous to commercial interests is like handling over the common speech to a private corporation, or like giving the earth atmosphere to a company as a monopoly."(McLuhan, 1964)

Han uppmanar oss till insikt och vakenhet och påpekar att vi behöver intelligens och viljestyrka för att kunna bemöta tekniken effektivt och för att, på ett skapande sätt, bringa tekniken under kontroll. Det krävs förnuftig granskning och viljestyrka för att kunna möta nuets verklighet och för att teknologiska innovationer inte ska leda till destruktion utan till förnyelse, försätter han. (McLuhan,1964)

Detta är en utmaning som vi måste ta på allvar. Vi måste förstå oss på den digitala tekniken för att kunna skapa en ny syntes av digitala och analoga verktyg istället för att retirera och överlåta hela undervisningen antigen åt den ena eller åt den andra. De frågorna som gav upphov till det här inlägget handlar i högsta grad om pedagogik, om didaktik, om kunskap och lärande, om medel och mål och därför undrar jag har vi några genomtänkta pedagogiska svar?

Tacksam för kommentarer.

Image of the Day Gallery - NASA
09/06/2012 12:00 AM EDT
This oblique, night time panorama of much of Europe was photographed by one of the Expedition 32 crew members aboard the International Space Station flying approximately 240 miles above the Mediterranean Sea on Aug. 18, 2012.
Image Credit: NASA

2 kommentarer:

  1. Snygg bild, ska genast vidarebefordra denna till italienska-lärarnas på min skola.

    SvaraRadera
  2. Läste din blogg i kväll.
    Grattis till nominering till ”Årets Nätspriddare” i Växjö kommun!
    Hur gick det?

    SvaraRadera