söndag 13 oktober 2013

Mitt projektarbete: Språk, konst och vetenskap





I måndags presenterade jag mitt projektarbete på min skola och här lägger jag ut en reviderad version av det. På min blogg
kommer jag att skriva 
om själva processen och om mina funderingar under genomförandet.

Språk, konst och vetenskap
En lektionsplanering där ämnesövergripande arbete, estetiska ämnen och digitala verktyg är i fokus.

Frågeställning
Min frågeställning är:
Hur kan man utveckla språkförmågor i åk 7 genom att arbeta ämnesövergripande med hjälp av digitala verktyg och genom att prioritera de estetiska ämnen i lärandet? 
Syftet är att utifrån Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 och med hjälp av några digitala verktyg planera undervisningen och lämna förslag på lektionsplanering så att man hjälper eleverna att utveckla språkförmågor.

Disposition
1 Inledning

1.1Bakgrund

1.2 Syfte
1.3 Metod och material

2 Planering
2.1 Kursplaner
2.2 Lektionsplanering

3 Resultat
4 Slutsatser och diskussioner
5 Bilagor

Förslag på genomförande
Min skola har blivit en 1:1 skola och nu arbetar vi mer ämnesövergripande. Processen med att planera flera projekt i vilka vi använder olika digitala redskap började redan förra året. Sedan i maj har jag arbetat med att samla litteratur och annat material som kan hjälpa mig i detta arbete. Men utgångspunkten kommer att vara kursplanerna för de ämnena som vi i gruppen bestämmer för att inkludera i projektet.

Tidsplan
Augusti - September: litteraturläsning och eget arbete.
Oktober: presentation, planering och samarbete med andra kollegor samt sammanställning av syfte, centralt innehåll och bedömning i kursplanerna.
Oktober: eget arbete  och litteraturläsning.
November: genomförandet av projektet.
December: litteraturläsning och skrivande av projektarbete.


Preliminär litteraturlista
Här lämnar jag en preliminär litteraturlista som ännu inte följer anvisningar för en korrekt litteraturförteckning men jag hoppas att ni har överseende med detta.

Anderson, Paul. Feb. 2007. What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for education. JISC Technology and Standards Watch. Available at: http://www.jisc.ac.uk/media/documents/techwatch/tsw0701b.pdf
David Truss, Pair-a-Dimes for Your Thoughts (October 4, 2009) 'Why I blog. Why blog with students? Retrieve February 16, 2012, from http://pairadimes.davidtruss.com/blogs-as-learning-spaces/
David Truss, Lets Transform Education-Trans4mEd (November 12, 2006). from http://www.youtube.com/user/datruss
Internetkunskap. Retrieve February 17, 2012, from http://internetkunskap.se/
KK-stiftelse, Ung kommunikation, Temagruppen "Den moderna tekniken som en länk mellan lärare". from http://www.youtube.com/watch?v=dr1NsXJJkT0&feature=player_embedded
The Machine is Us/ing Us (Final Version) Retrieve February 21, 2012, from http://www.youtube.com/watch?v=NLlGopyXT_g&feature=player_embedded
UC Davis. UC 21st Century Conference (June 20-21, 2008). Teaching 2.0 - Doing More with Less-John Seely Brown. Retrieve February 23, 2012, from http://www.youtube.com/watch?v=X0vQAdDFGMA&feature=player_embedded#!
IKT – skafferiet.(2010). Varför måste IKT vara en del av undervisningen? http://iktskafferi.blogs pot.com/2010/09.

Skolverket.(2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket. (2013) Rapport Forskning för klassrummet,- vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken.

KK-Stiftelsens Skriftserie, Unga Nätkulturer, 19

Pedagogiska Magasinet, Nr 2. Maj 2012-06-15

Pedagogiska Magasinet, Nr 4. November 2010

Carlgren Ingrid, Marton Ference (2001) Lärare av imorgon

Säljö, Roger (2003) Lärande i praktiken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar