I måndags presenterade jag mitt projektarbete på min skola och här lägger jag ut en reviderad version av det. På min blogg
kommer jag att skriva
om själva processen och om mina funderingar under genomförandet.
Språk, konst och vetenskap
En lektionsplanering där ämnesövergripande arbete, estetiska ämnen och digitala verktyg är i fokus.
Frågeställning
Min frågeställning är:
Hur kan man utveckla språkförmågor i åk 7 genom att arbeta ämnesövergripande med hjälp av digitala verktyg och genom att prioritera de estetiska ämnen i lärandet?
Syftet är att utifrån Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 och med hjälp av några digitala verktyg planera undervisningen och lämna förslag på lektionsplanering så att man hjälper eleverna att utveckla språkförmågor.
Disposition
1 Inledning
1.1Bakgrund
1.2 Syfte
1.3 Metod och material
2 Planering
2.1 Kursplaner
2.2 Lektionsplanering
3 Resultat
4 Slutsatser och diskussioner
5 Bilagor
Förslag på genomförande
Min skola har blivit en 1:1 skola och nu arbetar vi mer ämnesövergripande. Processen med att planera flera projekt i vilka vi använder olika digitala redskap började redan förra året. Sedan i maj har jag arbetat med att samla litteratur och annat material som kan hjälpa mig i detta arbete. Men utgångspunkten kommer att vara kursplanerna för de ämnena som vi i gruppen bestämmer för att inkludera i projektet.
Tidsplan
Augusti - September: litteraturläsning och eget arbete.
Oktober: presentation, planering och samarbete med andra kollegor samt sammanställning av syfte, centralt innehåll och bedömning i kursplanerna.
Oktober: presentation, planering och samarbete med andra kollegor samt sammanställning av syfte, centralt innehåll och bedömning i kursplanerna.
Oktober: eget arbete och litteraturläsning.
November: genomförandet av projektet.
December: litteraturläsning och skrivande av projektarbete.
Preliminär
litteraturlista
Här lämnar jag en preliminär
litteraturlista som ännu inte följer anvisningar för en korrekt
litteraturförteckning men jag hoppas att ni har överseende med
detta.
Anderson, Paul. Feb.
2007. What is Web 2.0? Ideas,
technologies and implications for education.
JISC Technology and Standards Watch.
Available
at:
http://www.jisc.ac.uk/media/documents/techwatch/tsw0701b.pdf
David
Truss, Pair-a-Dimes for Your Thoughts (October 4, 2009)
'Why I
blog. Why blog with students?
Retrieve February 16, 2012, from
http://pairadimes.davidtruss.com/blogs-as-learning-spaces/
David
Truss, Lets
Transform Education-Trans4mEd
(November 12, 2006). from http://www.youtube.com/user/datruss
Internetkunskap.
Retrieve February 17, 2012, from http://internetkunskap.se/
KK-stiftelse,
Ung kommunikation, Temagruppen "Den moderna tekniken som en länk
mellan lärare". from
http://www.youtube.com/watch?v=dr1NsXJJkT0&feature=player_embedded
The
Machine is Us/ing Us (Final Version)
Retrieve
February 21, 2012, from
http://www.youtube.com/watch?v=NLlGopyXT_g&feature=player_embedded
UC
Davis. UC 21st
Century Conference (June 20-21, 2008). Teaching
2.0 - Doing More with Less-John Seely Brown. Retrieve
February 23, 2012, from
http://www.youtube.com/watch?v=X0vQAdDFGMA&feature=player_embedded#!
IKT – skafferiet.(2010). Varför
måste IKT vara en del av undervisningen?
http://iktskafferi.blogs
pot.com/2010/09.
Skolverket.(2011). Läroplan för
grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm:
Skolverket.
Skolverket. (2013) Rapport Forskning för klassrummet,- vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken.
Skolverket. (2013) Rapport Forskning för klassrummet,- vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken.
KK-Stiftelsens Skriftserie, Unga
Nätkulturer, 19
Pedagogiska Magasinet, Nr 2. Maj
2012-06-15
Pedagogiska Magasinet, Nr 4.
November 2010
Carlgren Ingrid, Marton Ference (2001)
Lärare av imorgon
Säljö, Roger (2003) Lärande i
praktiken
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar