tisdag 10 februari 2015

Konsten att implementera ett projekt med närsamhället som arena för lärande


#Konst    #Språk    #Vetenskap

16 oktober: en lapp från min rektor om ett projekt väcker min nyfikenhet.

Starten till ett projekt




lappens baksida
Jag kontaktar projektsamordnaren som skickar mejl med mer information: innehåll, syfte/mål, skolämnen som projektet riktar sig till, antal timmar med handledning, etc. Studiefrämjandet är sammanhållande för projektet och har engagerat övriga medverkande.
Bakgrund till projektet: gruppen Omställning Norrköping i samarbete med Studiefrämjandet arbetade med utställningen Väg till välfärd - Norrköping 2030 som visades på Stadsbiblioteket förra året. Utställningen lyfte fram vikten av de lokala initiativen och gemensamma lösningar i närområdet för att kunna ställa om till en mer hållbar livsstil. Utställningen tog sin utgångspunkt från två familjer, en som levde i staden och en som levde på landsbygden, och hur deras vardag kunde tänkas se ut i ett hållbart Norrköping år 2030.  


För att involvera ungdomar i frågor om miljö och hållbar livsstil ges de chansen att möta och bearbeta dessa teman med hjälp av kreativitet, fantasi och eget skapande genom ett samarbete med Konstmuseet. I projektet Skapa din hållbara framtid ska eleverna själva göra sin tolkning av utställningens tema med estetiska och kreativa uttryck. 

-Varför var jag intresserad av att delta i projektet tillsammans med mina elever? Jag hade funderat länge på följande fråga:
-Kan man bygga en meningsfull och lustfyll skola för dagens ungdomar kring komplexa utmaningar?
I projektet såg jag en möjlighet, där fanns en holistisk idé, helhet och sammanhang, ett holistiskt förhållningssätt med ämnesintegrering, och en spännande och komplex utmaning: HÅLLBAR UTVECKLING

Och jag funderade vidare: att lära tillsammans med andra människor skulle öka intresse, ge mening och relevans.  Närsamhället ställer frågor till skolan, samhället vill involvera ungdomarna i att hitta lösningar på framtida utmaningar, samhället kräver deras engagemang. Ett utmärkt sätt att  uppmuntra delaktighet och inflytande. Min övertygelse har alltid varit att eleverna vill vara med och påverka. Jag frågade eleverna och några arbetskamrater om de ville vara med, och det ville de.
-Men vågar jag att ta riskerna? undrade jag.
Uppgiften kräver mycket kreativitet och innovation och vi kommer att ha expertkunskap till vår hjälp: en konstnär, en meteorolog, en museipedagog och en kulturvetare. Vi ska samarbeta med externa aktörer och med en kulturinstitution, med Norrköpings KonstmuseumVilken möjlighet!!! 
Projektet ska utmynna i en egen utställning den 6 juni 2015, samma dag som Norrköpings Konstmuseum öppnar Vera Nilssons utställning som produceras i samarbete med Liljevalchs konsthall och Mjellby Konstmuseum. Vilken utmaning!!! 



-Ja, jag tar riskerna, bestämde jag mig då. 
Vi engagerade oss i projektet och planeringen rullade vidare.
22 oktober: Planeringsmöte 1Norrköpings Konstmuseum där vi diskuterade mål, syfte, ämnesövergripande innehåll, deltagare, indelning av elever i tre grupper, utställning i skolans bibliotek, schemapositionerna, studieresa till Västerås, dokumentering, uppföljning, etc. 

28 oktober: På Skolforum 2014 lyssnade jag på Anne Bamford som pratade just om hur konst- och kulturbaserat lärande påverkar oss och bidrar att vi växer som människor. 
-Alla kan vara kreativa! påpekade Anne, men vi måste våga experimentera, våga misslyckas och testa på nytt, fortsatte hon.

9 november: publicering av ett blogginlägg där jag berättade om projektet: Reflektioner över Skolforum 2014 i jakten på framtidens skola och på ett ord... 

November: kontinuerlig mejlkontakt för att organisera resa till #Västerås den 11 december: antal elever och lärare, tider, info om bokning av tåg och bussbolag, grupper, försäkringar, etc.

26 november: utställningen Väg till välfärd - Norrköping 2030 sätts upp på skolans bibliotek och då är det dags för planeringsmöte 2: projektsamordnaren, meteorologen och museipedagogen träffar de lärare som ska delta i projektet: SO lärare, NO lärare och bildlärare.
4 december: programmet för resan till #Västerås blir klart. Nu är vi nästan på väg...

11 december: resa till Västerås där vi fick kunskap om Åges arbete med miljöbodarom det smarta hemmet i Framtidsgränd på Vallby -ett samarbete mellan Bostads AB Mimer och Mälarenergi. Om det smarta elnätet och ett unikt forskningsprojekt Framtidsgränd - Utveckling av hållbara livstilar som leds av Interactive Institute Swedish ICT. Om hur VafabMiljö arbetar med att ta hand om avfall på ett miljöriktigt sätt, om biogasanläggning Växtkraft där man gör biogas och biogödsel, om Gryta soptipp, och mycket mera. En intressant och lärorik upplevelse!!!
Tack alla ni som gjorde vår resa möjlig och tack alla ni som tog väl hand om oss. Vill ni läsa mer om resan klicka här



8 januari Planeringsmöte 3Norrköpings Konstmuseum för  planering av det första tillfället på museet för respektive grupp:
Grupp 1 onsdag 21 januari
Grupp 2 onsdag 28 januari
Grupp 3 onsdag 4 februari
Ett inspirerande planeringsmöte i konstens anda
I utställningsrummet Omgången 

Program för den första träffen: Museipedagogen, Ann-Charlotte Peterson, tar emot och hälsar välkomna och vi går ner till #Krumeluren där alla presenterar sig. Museipedagogen berättar om Konstmuseet och samtalar med elever om olika frågor bl.a.: Vad är ett museum? Varför får man inte röra konsten? Varför man ska fota utan blixt?
Tillsammans tittar vi alla på konsten i utställningsrummet OmgångenTillbaka i Krumeluren berättar konstnären Saad Hajou om konsten och framtiden, samt presenterar några konstnärer som kan inspirera elever i sitt skapande. Elever från Borgsmoskolans webbtidning följer processen och dokumenterar. 
Stefan Arrelid, från Studiefrämjandet, berättar om möjligheter att arbeta inomhus och utomhus, plantering/vatten.
Saad och Ann-Charlotte presenterar olika uttrycksformer och material. Vi lyssnar på elevernas funderingar, texter eller frågor. Alla ska finnas med i skapandeprocessen. Alla kan bidra på olika sätt med våra kunskaper, påpekade Ann-Charlotte.

21 januari: Första träffen på museet för Grupp 1den skapande processen börjar.
På väg att möta framtidens utmaningar på ett kreativt sätt 
Om hur det gick den här gången får du veta i nästa inlägg.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar