söndag 13 maj 2012

Att skapa lärobjekt, en resa genom den ockulta nebulosan*

Det tog ganska lång tid innan jag vågade testa något verktyg för att skapa ett lärobjekt. Jag förstår inte riktigt varför, jag är inte nybörjare när det gäller att jobba med film. Jag har varit på CNema i Norrköping med mina mentorselever och jobbat med film och animering med inriktning NO. Det blev sex korta filmer. Under hela vårterminen har jag arbetat med film med de elever som läser profil media. Det blev två filmer som visades på skolfilmfestivalen Klappan på CNema för två veckor sedan. Den känsla som jag har haft under de här veckorna om att inte kunna klara en uppgift måste vara samma känsla som mina elever har när de tror att de inte kan klara en viss läxa, ett visst prov eller när de misslyckas gång på gång. En känsla av otillräcklighet inför en ny utmaning, ett nytt uppdrag som verkar svårt eller omöjligt. Och hur går vi över den tröskeln? Varifrån får vi styrka för att försöka?

I min resa i den digitala galaxen hade jag plötsligt hamnat i den ockulta nebulosan*, ingen ljusning i sikte. Dagarna gick, veckorna gick och när jag slutligen, bestämde mig för att börja med uppgiften hade jag otur med länkarna. I inlägget I min nebulosa: “searching, searching, no file found berättar jag om det. Några dagar senare testade jag CamStudio men det gick inte så bra. Min föreställning var att det skulle ta så lång tid för mig att göra en film och jag hade inte tid för det. Det jag inte visste var att nuförtiden kan man producera en bra presentation på mindre än en timme. På kursen TänkOm upptäckte jag verktyget Animoto och då bestämde jag mig för att använda det även om det bara gick att producera 30 sekunders presentationer. Det blev en presentation om Guatemala och i fredags fick mina elever testa verktyget Animoto också. Det blev flera presentationer på spanska. Nu är jag klar med mitt lärobjekt. Resan fram till målet har inte varit lätt men nu är jag framme och sitter i min galax där det är tillåtet att göra fel för att kunna lyckas med sitt lärande.
Varsågod och ta en titt på min presentation om ett land som ligger så nära mitt galaktista hjärta.

http://animoto.com/play/msgIyZdfPIEaShnDOBm8Fg#





*nebulosa (nylatin nebulo´sa (ste´lla), av latin nebulo´sus 'dimmig', 'töcknig', av ne´bula 'dimma', 'dunst', 'töcken'), moln av gas eller stoft som förekommer i rymden mellan stjärnorna eller som diffust hölje kring vissa stjärnor.
En español: nebulosa, en inglés: nebula.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar